Tarcza Republiki
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

Poradnik RP dla początkujących

2 posters

Go down

Poradnik RP dla początkujących Empty Poradnik RP dla początkujących

Pisanie by Trisshiana Pią Cze 10, 2016 12:11 pm

(machnęłam u nas na forum i myślę, że może wam się też przyda bo czasem trafiają się "nowi".. a jak nie to usuńcie ; )

Poradnik RP dla początkujących

Spis treści:
1. Ogólne zasady
2. Jak zacząć
3. Jak eRPić - od teorii do praktyki
4. Czego nigdy nie robić
5. Jak być dobrym graczem RP

Ogólne Zasady

1) Do pisania wypowiedzi naszej postaci (IC) używamy kanałów: /s (SAY) oraz /y (YELL).
2) Zwrot IC oznacza "In Character" czyli że wcielamy się w postać. Natomiast OOC oznacza "Out of Character", czyli jesteśmy sobą, nie piszemy jako postać.
3) Pisząc "IC" nie jesteście sobą (tu wstaw swoje imię), tylko postacią, którą gracie i której KP stworzyliście. Dlatego w trakcie pisania "IC" odpadają wszelkie buźki, lole, roflt, lmao itd. Z nich możecie korzystać na chatach poniżej wymienionych, bo na chatach IC mówicie jak wasza postać.
4) Do pisania "OOC" w trakcie RP można używać chatów takich jak: General, Party, Guild, Whisper - wszystko zależy od tego, gdzie jesteście, z jaką grupą/osobą i gdzie planujecie wymieniać ew. komentarze lub spostrzeżenia OOC.
5) Naturalnie chat party, czy inne też mogą być IC jeśli sobie tego zażyczycie, ale pamiętajcie, że chat taki jak General - nie służy do gry IC.
6) Często spotkacie postaci OOC biegające w lewo i prawo - my sami też tak czasem robimy, gdy się spieszymy. Ale należy pamiętać by w trakcie bycia OOC nigdy nie przeszkadzać innym, którzy akurat są w rozgrywce RP. Więc nie wbiegamy w nich, nie przeszkadzamy, a jeśli to możliwe to nawet nie biegamy przy nich, a chodzimy.
_________________

Jak zacząć

1) Zapoznaj się z opisem swojej rasy oraz swoją specjalizacją/zawodem - by wiedzieć coś na temat odgrywanej rasy, a także zawodu... bo jeśli masz dajmy na to pilota, to dobrze wiedzieć jak nazywają się niektóre statki, czy cokolwiek na temat tej strefy. Oczywiście wasza wiedza nie musi być obszerna, ale byście na słowo "Defender"nie reagowali "ach, chodzi o obrońcę?" tylko wiedzieli, że to nazwa pewnego typu statków. (O rasach można poczytać u nas lub w wiki).
2) Research na temat rasy, zajęcia itp. może być ciężki, więc pamiętajcie, że dobrze jest nie kombinować na początku jeśli się wiele nie wie, a jeśli już chcecie zaszaleć, to wiki SWTOR jest obszerna, zajrzyjcie tam.
3) Przeczytajcie wprowadzenie do fabuły, które znajduje się na naszym forum. Jest to istotne byście wiedzieli GDZIE znajdujemy się w grze, a także co działo się wcześniej, jeśli jeszcze nie graliście.

4) Gdy już masz jako takie pojęcie, co to za świat, wiesz co nieco o swojej rasie i zajęciu postaci, czas wyobrazić sobie tło postaci - czyli historię. Uwierzcie, że stworzenie niezbyt drobiazgowej i detalicznej, ale w miarę ogarniętej historii postaci może wam ułatwić rozgrywkę, komunikowanie się z innymi graczami i pozwoli wczuć się w postać. Doprawdy łatwiej jest RPić, gdy mamy chociaż niewielką historyjkę postaci - mówimy to z doświadczenia.
5) To samo z charakterem - dlatego mamy Karty Postaci byście nie musieli tego pamiętać, a wystarczy spisać sobie te dane, które są istotne - dla was i dla innych, którzy z wami grają.
6) Baw się dobrze - Star Wars ma ogromny świat pełen najróżniejszych zwrotów akcji, ciekawych questów, czy eventów i postaci. Nawet bez innych graczy, już czuć wciągającą nas magię gry. Dlatego powoli dajcie się jej porwać i nim zauważycie, RPienie przyjdzie wam samo z siebie.
_________________

Jak eRPić - od teorii do praktyki

Gdy wiesz już kim jest twoja postać, jaka jest, co przeszła i co ogólnie obecnie dzieje się w świecie to część sukcesu. Teraz, jednak trzeba wykorzystać tę wiedzę w grze!

1) Ubranie do RP - ciekawiej jest eRPić, gdy twoja postać ma dopasowany do jej charakteru i zawodu strój.. a nawet kolor. Warto mieć w pogotowiu takie ubranko i w do RP ubrać w nie postać. Ale pamiętajcie, że ubranie ma być takie, jakie ubrałaby wasza postać, a nie wy... To że jako dziewczyna lubisz różowe spódnice, nie znaczy że twój męski jedi też... <- taki przykład.

2) Korzystaj z "emotek"! SWTOR ma bardzo dużo emotek, które są odgrywane przez twoją postać!  Jak chociażby /dance albo /angry - Mniej pisania, a przy okazji twoja postać coś pokazuje.
Lista emotek w grze
Możesz też "napisać" swoją emotkę i chociaż nie zostanie odegrana, to na chacie będzie zarejestrowana, jako coś co twoja postać robi - używamy tego, gdy opisujemy zachowanie postaci, a nie jej słowa.
/e opisujesz wykonywaną czynność

3) Interakcja ze światem - Wszystko co w grze stworzone jest po to by z tego korzystać. Dzięki temu świat jest bardziej "żywy". Krzesła, stoły, łóżka... a nawet przechodzący żołnierze, którym możesz salutować. Używaj emotek w interakcji ze światem i zobacz jak ożywa! Np. przy krześle wpisz emotkę /chair i patrz jak siadasz na krześle!

4) Precz nieśmiałości! Nie bój się podejmować interakcji z innymi osobami, gdy widzisz, że są w trakcie RP! Nie bój się planować eventów RP, umawiać na RP z ludźmi czy szukać kogoś do eRPienia na chacie! W końcu to serwer RP!

5) Ważne porady:
- Chodź zamiast biegać! - W "Preferences", Key Bindings na dole, masz zakładkę "Movement" i możesz tam przypisać sobie jakiś przyckisk przy "Toggle Run/Walk" by móc przełączać się w tryb chodzenia.
- Mów do siebie na głos lub do swego towarzsza - pokaże to, że akurat eRPisz, nawet jak będziesz sam i zachęci innych do interakcji z tobą.
- Wpadnij na kogoś i przeproś (lub powiedz coś innego co powiedziałaby postać) - to doskonały sposób na rozpoczęcie interakcji i RP oraz zachęcenie drugiej strony. Naturalnie nie wpadaj na kogoś kto wyraźnie zaptiala właśnie od questa do questa, bo pewnie nie będzie mieć czasu...
- Zapytaj o drogę - to działa na tych w pośpiechu i na eRPiących nieśmiałych lub na osoby w trakcie eRPienia... najlepszy sposób rozpoczęcia rozgrywki, to zapytanie o drogę!

6) Bierz udział w eventach RP lub je organizuj! W gildii jest kalendarz, który tylko czeka na propozycje eventów - małych lub dużych. Możecie też pisać do naszych sojuszników by zapraszać ich na eventy - pamiętajcie tylko, że jeśli zaprosicie anglojęzycznego osobnika, to musicie eRPić po angielsku!
_________________

Czego nigdy nie robić

1) Manipulacja innym graczem - to zjawisko, gdy piszecie emotkę, w której zakładacie co zrobiła druga postać.
Przykład:
"uderzył go w twarz tak mocno, że ten zatoczył się do tyłu, przewalił na stół i ręką zwalił wazon"
albo
"dał jej kwiaty, które wyraźnie się jej spodobały bo aż westchnęła z radości".
W ten sposób ucinacie drugiej osobie możliwości i narzucacie swoją wizję, co sprawia, że rozgrywka robi się coraz mniej przyjemna.

2) Zgrywanie boga - nikt, powtarzam, NIKT z nas nie jest tutaj super bóstwem, herosem itd. o niezwyciężonych mocach itp. Dlatego tworząc postać nie róbcie "Super Bossa", a nawet jeśli macie ważną personę, to pamiętajcie - nikt nie jest niepokonany. Dlatego odgrywanie pojedynków, sprzeczek czy popisów, w których korzystacie z niepojętych mocy i zbijacie każdy atak drugiej osoby lub wszystko wam wychodzi... jest nie dość że niewykonalne, to psuje rozgrywkę na całej linii.

3) Czytanie w myślach - bywa, że poczytamy wpierw kartę postaci osoby, z którą chcemy eRPić. Pamiętajcie, że w trakcie RP wasza postać NIE WIE tego, co wiecie o drugiej osobie wy. To znaczy nie piszcie do drugiej osoby po imieniu, jeśli wasza postać jej nie zna/nie poznała jakoś imienia bo to np. celebryta. Nie mówcie, że "ja też pochodzę z Tatooine", jeśli druga osoba nigdy waszej postaci nie mówiła, że jest stamtąd.

Porada: Wiadomo, że ciężko spamiętać czasem co wiemy o postaciach, z którymi eRPimy. Dlatego możecie w temacie swojej KP prowadzić "dziennik znajomości". Wpisujcie postaci, które poznaliście w RP i zapisujcie istotne info, których wasza postać się dowiedziała - to mega pomaga!

4) Oklepane tematy - unikajcie tworzenia postaci "kopii" albo oklepanych w stylu "sierota szukająca zemsty na rodzicach", "chłopiec, którzy przeżył" itd. a nawet jeśli coś w podobnym stylu robicie to pamiętajcie, że nie jesteście pępkiem świata. Czasem, gdy nie mamy pomysłu to miast zżynać postać z gry/filmu lub kogoś innego, to lepiej poprosić o poradę innych graczy, a nóż doradzą nam coś ciekawego.
_________________

Jak być dobrym graczem RP

1) Nigdy nie przeszkadzaj innym eRPiącym, jeśli sam nie eRPisz.
2) Nie zamykaj nigdy opcji rozmowy/negocjacji innym osobom. Nie ważne jak specyficzną i złą możesz mieć postać, zawsze zostaw jakąś furtkę by nie ucinać rozmowy, by kontakt nadal był. Nie ma bowiem nic gorszego, niż postać, która na nic się nie zgadza i po minucie gry zapada cisza, bo nikt nie ma nic do powiedzenia...
3) Bądź kreatywny i miej dystans do swej postaci - potknij się, zrób coś ciapowatego, albo wykaż się jakimś pomysłem... Niech twoja postać nie będzie idealna, niech mają miejsce losowe zdarzenia, które dodadzą rozgrywce nieco barw! Niektórzy mają nawet pod ręką kostkę i co jakiś czas rzucają kostką rozmyślając: 1-2 potknę się; 3-5 wyleję ciut herbaty; 6 - wyleję herbatę na tę ładną kelnerkę...
4) Nigdy nie bądź pępkiem świata. Nie ważne, co przeszła twoja postać, to w trakcie RP historia nie kręci się wokół ciebie, więc nie zachowuj się tak jakby tak było, a będziesz graczem, z którym chętnie się eRPi.


Poradnik po części przetłumaczony z angielskiego poradnika napisanego przez Elloa, ale w niektórych miejscach zmieniony przeze mnie.
Trisshiana
Trisshiana
Trooper
Trooper

Liczba postów : 24
Join date : 30/05/2016
Age : 32
Skąd : Poznań

http://polisheaglesguild.forumpl.net/

Powrót do góry Go down

Poradnik RP dla początkujących Empty Re: Poradnik RP dla początkujących

Pisanie by Maginia Pią Cze 10, 2016 1:06 pm

Ja może dodam kilka przemyśleń zarówno dla początkujących jak i tych trochę bardziej zaawansowanych. Oczywiście to tylko moje sugestie i nie każdy musi się z tym zgadzać. Wink

1. Korzystajcie ze swoich zmysłów! Mamy ich aż 5, a niektórzy nawet 6. Zamiast pisać tylko i wyłącznie reakcje na to, co Wasza postać widzi, reagujcie też na słuch, węch, dotyk, smak. Waszą postać może boleć głowa od wszechobecnego jazgotu, może skrzywić się przez spróbowanie czegoś gorzkiego, czy poczuć radość z łaskotania trawy pod stopami.
2. Sugerujcie. Nie mówię tu o narzucaniu Waszej woli, ale o opisywaniu zjawisk, na które inny gracz może zareagować. Np. "Z tej odległości PostaćX (postać rozmówcy) może dostrzec, że PostaćY (nasza postać) się rumieni." <- sugeruje, że tylko jedna osoba z grupy graczy ma możliwość zobaczenia reakcji naszej postaci, albo "Postać Y śmierdzi, jakby nie myła się od kilku tygodni." <- daje możliwość zaciekawienia się tym tematem i drążenia go, albo porzucenia. Przecież postać rozmówcy może mieć zatkany nos i niczego nie poczuć! A taki sposób pisania daje możliwość wyboru osobie, z którą rpimy i nie ingeruje w jej postać.
3. Rekwizyty! Pewna zasada w teatrze głosi, że jeżeli np. w akcie pierwszym zostanie wniesiony rewolwer, to do końca sztuki musi zostać użyty. W grze nie mamy wszystkich elementów potrzebnych do zobrazowania rzeczywistości, za to mamy wyobraźnię! Czasem warto napisać o tym, co nasza postać ma ze sobą i powtórzyć kilka razy, by to podkreślić i by zapadło to w pamięci innych graczy. Później można z tego skorzystać. Np. "Witma weszła do pomieszczenia w niecodziennej czapce z piórkiem.", gdzieś później można przypomnieć o czapce w sposób "Piórko podrygiwało, a za duża czapka zsuwała się jej z głowy, przez co co chwilę musiała ją poprawiać.", by na końcu móc użyć rekwizytu "...a w tedy wyciągnęła piórko z czapki i zaczęła nim łaskotać swoją ofiarę.".
4. Ciekawość. Niby to pierwszy stopień od piekła, ale każdy czasem jest ciekawski. Warto się czasem zainteresować tym, co druga postać ma nam do powiedzenia, a jeszcze bardziej tym, czego powiedzieć nam nie chce! Można próbować zajrzeć jej przez ramię, co takiego sprawdza w datapadzie (ale to drugi gracz decyduje,c o ujrzymy, pamiętajmy!), czy też pogrzebać jej w rzeczach, gdy nie patrzy. Tylko pamiętajmy o charakterze naszej postaci i nie zachowajmy umiar w takich sytuacjach.

Jak mi się coś jeszcze przypomni, to dopiszę.
Maginia
Maginia
Zarząd Tarczy
Zarząd Tarczy

Liczba postów : 483
Join date : 24/04/2015

Powrót do góry Go down

Powrót do góry

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach